Friday, March 25, 2011

KEPUTUSAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM) ALONG AIMAN

Selepas dapat keputusan PMR dengan hanya mendapt 2 A dan beberapa gred yang lain, terasa kekesalan ada pada Aiman. Namun untuk meneuteralkan emosi untuk kembali bersemangat memang agak sukar. Lebih-lebih lagi dengan berada di sekeliling kawan yang lebih kurang aje pencapaiannya. Namun sebagai ayah dan ibu yang sentiasa menyayangi anak-anak, kami sentiasa berusaha untuk memberi semangat kepada Aiman.

Ayah, along nak mohon masuk teknik. Ok, jawab ku. Daftar secara on-line. Teknik mana Yah nak mohon. Aku kata cari teknik yang tak bercampur dengan vokasional. Nape jawabnya. Ye le kalau ada vokasional, pertama, murid ramai pasti kawalan dan tumpuan kurang oleh pihak sekolah. Kedua, suasana sekolah penting, jika teknik semuanya semangat belajar melebihi dari semangat main sebab subjek teknik lagi berat. Sambung ibunya. Setelah meneliti senarai teknik, maka pilihan pertama ialah Sekolah Teknik Persiaran Brash, Ipoh. Dulu ibunya sekolah disitu. Selesai daftar secara online, kami pun tunggu, keputusan peperiksaan PMR. Bila dapat keputusan dan keputusan permohonan pun dikeluarkan dan Aiman berjaya memasuki sekolah tersebut. Terasa seronok Aiman dapat masuk dan persiapan dibuat untuk daftar diri pada 23hb Februari 2009.

Sampai waktu yang diarahkan, Kami sekeluarga pergi menghantar Aiman ke Sekolah Teknik. Eh tetiba dia macam tak suka. Kami berdua sentiasa berusaha menenangkan emosi dia dan menyakinkan dia bahawa ini adalah pilihan yang terbaik yang Allah telah lorongkan. Nak tak nak dia ikut sahaja. Selesai pendaftaran kami pun balik dengan masing-masing timbul perasaan hiba. Ye lah tak pernah berpisah. Minggu depan Aiman telefon, dia kata nak balik. Berderau hati kami, dia taknak belajar di sana ke. Rupanya balik wajib cuti, maknanya semua murid kena balik kampung. Dengar dia bercerita tak seronok kerana takde kawan, dia minta tolong kalau dapat masukkan Enot kawan dia ke sekolah yang sama. Alamak aku bukannya Menteri Pendidikan. Tapi camne pun cuba le yang mana boleh. Akhirnya Enot dapat masuk dan Aiman pun nampak seronok.

Setahun berlalu begitu cepat. Keputusan peperiksaan akhir tingkatan 4 tidak begitu memberangsangkan. Cuti sekolah pun tidak diisi dengan ulangkaji. Aku semakin risau. Sentiasa berdoa di sepertiga malam agar Allah beri perubahan pada kami sekeluarga. Cuti persekolahan tamat dan kami menghantar Aiman untuk masuk semula ke sekolah dengan rayuan untuk mendapatkan asrama dan berjaya. Sebelum pulang, aku menyerahkan sampul surat kepada Aiman dengan memberikan coretan sebagai nasihat kepada Aiman. Dengan harapan dia akan membacanya. Kami pulang dan kehidupan berjalan seperti biasa. Tetapi ada nampak perubahan kepada Aiman dari sudut pelajaran. Nampak dia ada kesungguhan untuk belajar dan meminta kebenaran untuk menghadiri kelas tambahan diluar sewaktu hari Sabtu dan Ahad di Ipoh. Aku perlu menulis surat kebenaran kepada guru untuk surat pelepasan. Sehari demi sehari berlalu dan saat untuk menduduki peperiksaan pun tiba. Kami menghantar dia ke sekolah. Sebelum pulang dia peluk dan mencium tangan aku dan ibunya meminta restu dan doakan kejayaannya. Di saat itu aku telah nampak ada cahaya kejayaannya. Dan kami sentiasa berdoa. Ibunya berpuasa setiap kali dia menduduki peperiksaan pada hari yang telah dijadualkan. Hinggalah akhir kertas, kami menjemputnya di sekolah. Macamana Along, jawabnya ok kot. Alhamdullillah, kata ku.

Waktu cuti, Aiman bekerja dan telah nampak dia sudah dewasa dan boleh berfikir. Aku masih beranggapan dia masih kanak-kanak dan perlu diberi pengawasan sepenuhnya. Tidak boleh tidak rupanya mereka semakin membesar dan perlu memberi kepada mereka ruang untuk berfikir dan bertindak secara orang dewasa. Kami sentiasa mengingatkan dan menasihatkan sahaja.

Seperti biasa, masa begitu cepat berlalu dan tidak disedari, tarikh keputusan SPM telah diumumkan iaitu pada 23hb Mac 2011. Nak ayah hantar Along ke, tanyaku. Takpelah ayah, along pergi dengan kawan-kawan. Pastu duduk sana sampai hari Ahad sebab ada perlawanan rugbi persahabatan. Ok la. Jawabku. Pagi selasa 22hb Mac 2011, Aiman ikut aku pergi kerja dan aku hantar dia ke perhentian Jalan Duta. Malam kami telefon, katanya demam dan nak tidur. Hati kami berdebar-debar menunggu keesokkan harinya.

Hari Rabu 23hb Mac 2011 telah pun tiba, aku ambil cuti untuk duduk di rumah. Tapi nak kena tukar absober kereta yang dah rosak. Sebelum keluar ke bengkel, aku hantar SMS kat Along dengan nasihat, solat sunat dua rakaat dan berdoa, kemudian sujud syukur dengan apa yang Allah bagi..Aiman jawab ok. Aku pun terus ke bengkel. Sementara menunggu 

pertukaran absober dibuat, bertalu-talu sms masuk menawarkan tempat ke IPTS. Aku bertambah risau. Aku kata bukan aku yang nak dapat keputusan tapi aku pulak yang dapat sms. Tetiba jam 11.23 masuk MMS dari Aiman. Berderau aku melihatnya. Eh apa banyak sangat A ni. Betul ke. Aku terus telefon Aiman. Tanyakan kedudukan sebenar. Betul lah Ayah, Along dapat 5A, 1B, 3C dan 1D. Sukanya aku dan bergenang air mata kegembiraan. Terus aku telefon isteriku dan memaklumkan keputusan Aiman padanya. Dengan suara yang terketar-ketar kedengaran, menandakan kegembiraan dan terharu, Isteriku mengingatkan supaya melakukan sujud syukur. Alhamdulillah. Tahniah Aiman. Semoga menjadi suntikan kepada adik-adik yang lain. Dan pada hari itu juga, pulang dari sekolah, Afiq kata pada ku, Ayah afiq peksa no. 1. Gelak besar aku kegembiraan.

Seperti yang telah dijanjikan sebelum exam dulu, inilah diantara hadiah yang diberikan, Yamaha 
Nouvo (RM6,600). Nasib baik ada kedai motor dekat dengan rumah. Jalan kaki pun dah sampai untuk berurusan.Makan masa dua minggu juga untuk tempahan. Mungkin ramai ibu bapa yang berjanji dengan anak-anak untuk beli motor jenis yang sama. Apa-apa pun pesanan untuk Along, gunakan motor ini untuk kegunaan pergi kuliah nanti di samping aktiviti-aktiviti yang menfaat.

No comments:

Post a Comment