Monday, September 6, 2010

RESEPI NASI DHAL (NASI ARAB)

Dalam coretan ku mengenai pengalamanku mengerjakan umrah pada bulan Ogos hari tu, di antara aktivitinya adalah menziarahi ke rumah kenalan di Makkah iaitu Hj Dolah. Dia orang Malaysia tetapi telah menetap lama di Makkah. Anak-anak pun lahir di Makkah dan sudah tidak boleh berbahasa melayu bila bertutur. Sesampai di rumah Hj Dolah, pada mulanya beliau hanya menghidangkan air sejuk aje. Alamak, aku lapar ni takkan air sejuk aje. Kata hati ku. Tetiba anak Hj Dolah keluar dan berbicara dengannya tanpa sepatah pun aku faham apa yang di bincangkan. Kemudian aku lihat anak-anaknya membantu membentangkan plastik sebagai alas untuk menghidangkan sesuatu. Di bawanya satu persatu dan akhir sekali menu utama ialah Nasi Arab. Pergghhh tengok aje dah menyelerakan. Memang sedap dan sewaktu makan, aku boleh terlupa rakan-rakan lain seperti Tuan Ismadi dan Tuan Azhar disebabkan sedap dan khusyuk menikmati makanan tersebut. Sendawa dua tiga kali juga le. Memang sedap. Dan aku di fahamkan kaum ibu telah mengendeng isteri Hj Dolah tentang resepi bagaimana untuk membuat nasi Arab tersebut dan mereka berjaya memperolehinya. Terima Kasih kepada Puan Su (Isteri Tuan Ismadi) kerana sudi dan bersusah-susah menghantarkan Shaibah (salah satu bahan untuk membuat nasi tersebut. Jadi sesiapa yang berminat ingin mencuba, di sini saya catatkan bagaimana hendak membuat nasi tersebut yang telah di smskan oleh Puan Su.


Bahan-Bahannya:

Untuk Nasi Arab (Berkacang Kuda):

Bawang putih, bawang merah, lengkua, (bunga lawang, cengkih, kulit kayu manis, pelaga, shaebah) - bungkus macam sup bunjut. Itu penumis untuk rebus kambing.

Untuk nasi - tumis bawang putih, bawang merah, halia, guna minyak sapi + minyak jagung, blend kismis segenggam. Gunakan air rebusan kambing untuk masak nasi. Garam secukup rasa. Kacang Kuda yang dah di rebus jangan lupa masukkan dalam nasi.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment