Sunday, October 10, 2010

KE MANCHESTER, ENGLAND 23HB -28HB SEPT 2010

Haji, Jian Han dapat masuk University of Manchester. Seru Chan. Wah bagus le.Congratulationla. Bila mau pergi. 14hb Sept, Hari Raya la Hj. Ok le, everthing sudah siap, Tanya aku pada Chan.Tengah tunggu surat dari University dan terus apply Visa belajar. Ok le jawab ku. Berjumpa sewaktu berbuka puasa di Kelab Darul Ehsan, aku ucap tahniah lagi pada Jian Han, dia cool aje. Bapa dia yang risau macam-macam. Boleh ke dia survive, lama sangat 4 tahun, takut dia tak mau balik Malaysia selepas belajar. Aku cakap relak le bro. Belum sampai sana lagi. Just get prepare aje, aku cakap. Cakap senang le.

Hampir nak raya dia call, baru dapat surat dari University, baru nak submit borang visa. Tentu lambat sebab mau raya lagi. Lepas raya Chan dah mula kelam kabut sebab permohonan masih belum selesai dan dia mula minta bantuan aku. Aku cuba yang boleh tapi tak berjaya. Akhirnya dia minta bantuan dari Syed (x staff Land Rover) satu hari selesai. Dia tanya aku, jadi ikut tak. Aku ketawa aje, jadi le kot. Ok la, book tiket. Katanya, mana yang sesuai. Pada mulanya nak naik Emirates untuk pergi sahaja. Balik cadangnya naik Air Asia dari London. Tapi lagi mahal kosnya. Flight Emirates pulak sampai di Manchester malam. Leceh katanya. Nanti jadi macam dulu mau cari hotel susah. Kalau sampai pagi, boleh terus pergi University. Akhir sekali ada flight yang sesuai dengan perancangan kami. Jadi kami pun setuju naik KLM, Belanda punya flight. Tarikh penerbangan begitu cepat iaitu pada 23hb Sept. Aku terpaksa minta kengkawan adjust lunch yang telah ditetapkan sebelum ini.

Hari yang dirancangkan, aku pun bersiap selepas selesai kerja, aku balik ke rumah. Pergi ke rumah Chan petang dan dia telah reservekan parking untuk aku di kawasan rumahnya. Waktu pergi Chan yang pandu dan balik, anak sedara dia Ah Meng yang memandu pulang. Selesai semua urusan check in, family dia pun berkumpul, aku jalan dulu le, nanti takut kacau diorang nak bersalaman dan lain-lain lagi. Lamanya aku cakap kat Chan. Biasa la Hj, mak dia macam-macam bagi nasihat. Heee...Heee biasa la. Kami pun masuk ke boarding sementara tunggu 11.15 malam untuk take-off. Sebelum tu pekena Cappucino sorang secawan. Bila kapalterbang nak take-off, biasanya aku pasti terlena tapi kali ni segar bugar, apasal pulak takleh tidur ni. Sampai jam 2.30 pagi waktu Malaysia aku tak dapat tidur. Rupanya baru teringat, minum Cappucino. Sementara nak lelap, tengok le filem Hindustan Badmaa$h Company. Best jugak ceritanya. Pastu aku terlelap dan terus terlena.Tetiba kena kejut untuk breakfast sebelum landing, tak berapa nak makan. Hampir 1 jam selepas hidangan diberi, kapal pun mendarat di Schiphol, Amsterdam Airport,kul 5.35 pagi.

Transit lebih kurang 4 jam. Kul 10.55 pagi naik balik ke Manchester. Tiapkali sampai kat Imegresen Manchester, officer in charge tegur aku nya passport sebab berkerepot akibat termasuk dalam mesin basuh beberapa kali. Selesai pemeriksaan imegresen, kami pun pergi ke ruang mengambil bagasi. Sekejap aje menunggu dan kami terus menaiki keretapi ke Pusat Bandar Manchester dan terus ke University. Selepas beberapa kali ulang alik di kawasan university, aku dah tak berapa larat nak ke hulu ke hilir, so Chan kata Hj, U tunggu sini, I settlekan urusan Jian Han. Aku terus kata OK. Dia pergi uruskan pendaftaran pelajar dan pembukaan akaun bank untuk Jian Han. Pinggang aku rasa nak pecah. Sedang dok nunggu Chan, tetiba ada sorang student senyum. Eh aku pun senyum sikit aje, takut kot-kot dia senyum ngan orang lain dibelakang aku. Tapi belakang aku dinding. Aku rasa macam orang Malaysia tapi rupa macam Cina. Aku jeling gak beberapa kali ke tempat dia duduk di sebelah aku jaraknya lebih kurang 10 meter. Tetiba sorang lagi student datang terus menerpa ke student yang awal tadi. Bila aku fokuskan betul-betul pendengaran aku, eh diorang cakap bahasa Malaysia le. Kata hatiku. Nape tak cakap bahasa Manchester. Bangga juga aku, rakyat Malaysia masih mengutamakan bahasa ibundanya. Tetiba aku nampak diorang berdua bangun dan datang ke arah aku. Errr dari Malaysia ke. Kata yang rupa macam Cina. Err ya, dengan watak aku yang agak pemalu. Baru sampai pagi tadi. Kata ku menyambung perbualan. Oh ye ke. Jawab yang seorang lagi. Pakcik buat Postgraduate. Tanya nya. Alamak tua sangant ke rupa aku ni. Kata hati ku.Oh tidak, saya ikut kawan, anak dia baru daftar hari ni. Jawab ku. Malaysia di mana. Kami berdua dari Shah Alam. Ohh dekat le, saya di Sungai Buloh dan kalau ikut Guthrie Corridor Expressway kejap aje sampai. Nampak mereka tersenyum rasa selesa. Belajar apa di sini. Tanya ku. Saya buat Law, Sime Darbynya scholar dan dia buat Finance, Bank Negara punya Scholar. Wahh bagus le tu, belajar betul-betul nasihat ku pada mereka berdua. Ok la pak cik, kami nak gi city dulu. Ok jawabku semoga selamat. Tapi tak sempat nak bergambar dengan diorang. Takut terperanjat pulak mereka. Kemudian aku teruskan penantian. Tetiba Chan datang, Ok Hj dah selesai. Kita pergi Hostel Jian Han pulak. Ok jawab ku. Kami bertiga pun mula lah menarik bagasi kami dan menaiki bas untuk ke jalan Oxford Street di mana Hostel Jian Han terletak. Alamak ini macam ke dia punya Hostel. I punya expectation macam UM di Malaysia. Chan dah mula tunjukkan rasa risaunya.

Dia mula menasihati anaknya dengan berbagai-bagai nasihat. Bila telah daftar dan masuk ke bilik Jian Han, lagi lah dia risau, Alamak Jian Han boleh survive ka ni. Katanya. Aku senyum aje. Boleh la Chan. Suasana university dan hostel memang macam ni le. Ye ke. Jawab dia. Tak tau la Hj, kalau mak dia tahu ini macam punya situation, mesti mak dia suruh balik. Haaa...Haaa aku gelak. Dan sejak dari waktu masuk kebilik Chan dah mula tidak keruan. Aisey sorry la Hj, I tak boleh focus le, asyik ingat ini anak boleh survive ke tidak. This is the worst travelling yang I rasa. Sorry la Hj. Banyak kali Chan cakap sorry. Aku kata takpe. No problem. I faham.

Kemudian kami keluar tengok tempat kantin makan. Terserempak dengan seorang student perempuan cina Malaysia. Chan terus tanya baru sampai ke. Ya jawab budak tu. You datang sorang aje ke. Ya. Your father tak ikut sekali. Tak jawabnya. Lagi Chan pening tapi dia kata, OK la Hj itu budak perempuan datang sorang dan boleh survive, I’m sure Jian Han pun boleh survive. Tapi mulut cakap lain hati kata lain. Dia masih risau lagi. Selesai buat lawatan dan beli barang keperluan Jian Han, kami bertiga pergi ke Bandar untuk check in hotel di IBIS Hotel. Satu malam 60 pound. Esok naik 100 pound sebab ada Parti Buruh buat persidangan di Manchester. Itu macam ka. Ding Dong Ding Dong kejap nak balik hostel kejap duduk aje kat hotel malam tu, last-last duduk aje kat hotel malam tu esok baru pergi semula ke hostel Jian Han. Aku dah penat, letak aje badan terus tak sedar apa. Chan macam biasa tak boleh tidur. Kalau tak ada teman lagi mungkin dia tak berani tidur sorang dalam bilik hotel. Itu lah pengalaman yang dia ceritakan pada ku sebelum ini. Tengah malam badan ku mula rasa panas. Mungkin peluh tak keluar agaknya. Arggghhh, tak selesa tul. Bangun sekejap. Chan sedar dia Tanya nape Hj, demam le. Sejuk. Terus dia kata takpe esok beli ubat dan beli baju sejuk yang tebal punya. Aku kata takpe, jaket aku pun dah OK tapi ubat panadol kena beli. Chan pada pandangan aku sejak aku berkawan dengan dia. Dia seorang yang pandai berkawan dan menghargaikan erti persahabatan.

Keesokannya, kami bertiga pun keluar dari hotel dan terus ke Hostel Jian Han. Keluar aje dari Hotel, terasa sejuk sampai ke tulang sum-sum. Berjalan cari tempat perhentian bas. Kalau ikut kan hati tak larat sebab demam, sejuk dan pinggang masih rasa sakit. Tapi jalan punya pasal, tahan aje le. Aku dan Chan lebih suka berjalan melihat keadaan sekeliling bila berada di tempat orang. Baru puas hati. Tapi yang merana kaki dan pinggang le. Sampai di hostel, Chan sibuk mengelap meja study anaknya. Eh tak abuk le Hj. Semalam macam banyak abuk katanya. Sini sejuk bukan macam Malaysia. Kata ku. Selesai mengemas kami pun ke luar semula ke Bandar, beli barang lagi untuk Jian Han dan window shopping. Pastu selesai makan kami hantar Jian Han balik. Jian bagi tau esok (Ahad) ada perjumpaan dengan persatuan pelajar Malaysia. Jadi dia kata, di anak join persatuan tu dan tak ikut kami pergi ke Cardiff. Chan pun kata ok dan kami pun pergi check in ke hotel yang terletak di Fette Field. Menggagau juga nak mencarinya sebab tengok senarai nama lain dail no lain. Patut le sampai ke Subuh pun tak leh nak jumpa. Akhirnya jumpa juga. Terus lena dengan kepenatan. Satu malam harga 60 pound.

Alah takat untuk tidur aje. Kira ok le tu. Esoknya bersiap untuk ke Cardiff, singgah dulu ke Hostel Jian Han untuk bawa dia ke City untuk perjumpaan dengan persatuan pelajar. Cari punya cari, call punya call baru dapat jumpa Gary tu. Selesai borak, kami pun menuju ke arah Stesen keretapi Manchester untuk ke Cardiff. Waktu berlepas masih mempunyai setengah jam lagi. Chan ambil kesempatan untuk pergi berjumpa dengan anaknya semula. Ada le lagi yang nak dinasihatkan tu. Aku pun menunggu sambil melihat sekeliling stesen tersebut. Hampir dua puluh minit baru Nampak bayang Chan. Amacam,aku tanya dia. Ok la dia say sorry. Ok le tu kata ku. Dalam train ke Manchester, untuk ilangkan ingatan pada anak dia, dia Tanya Hj, mau amik gambar ke. Pastu dia amikkan gambar aku. Pastu tunggu orang jualair, dan beli untuk hilangkan dahaga. 4 jam perjalanan baru sampai ke Stesen Keretapi Cardiff. Terus ke Hotel IBIS untuk check in.

60 pound juga semalam. Lepas letak bag dalam bilik, kami pun keluar cari makan. Di Cardiff, makan halal ada kat luar city, jauh sikit.. So aku cadang beli buah dan Chan pun setuju. Malam aku masak Maggie yang tak di campur dengan telur, Hmmmm tak sedap langsung. Lepas makan solat dan terus tidur. Aku tengok Chan tak boleh tidur. Call hostel anak dia masih belum balik lagi walaupun jam dah menunjukkan pukul 10.30 malam. Sampai ke pagi baru terasa segar sikit badan ni. Bersiap untuk ke Bearmach untuk beli dan buat sikit praktikal tentang mesin Dignostics yang di beli. Pastu orang tua yang dok mengajar kami tu dia kata nak tunjukkan macam mana mesin T-4 tu berfungsi di sebuah bengkel. Dalam perjalanan, tetiba orang tua tu kow tim untuk berikan computer T-4 yang lebih murah dari Bearmach. Ini kes sudah khianat ni. Kata hati ku. Tuhan maha kuasa, bila mamat kat bengkel ni nak tunjukkan macam mana mesin tu berfungsi, dua-dua computer tak boleh berfungsi. Padan muka orang tua tu, tapi buang masa aje.

Kami pun balik semula ke Bearmach untuk mengemas barang untuk pulang ke Manchester. Komputer pulak tak boleh nak test. Lagi buang masa. Last-last Chan kata kat orang tua tu, You check everything then courier to us. Terus mamat tua tu bengkak. Dia hantar kami ke Stesen. Terlepas satu train dan kena tunggu satu jam lagi. Betul2 buang masa. Sampai di Manchester jam 7.30 malam dan terus ke Hotel Di Fette Fields. Kali ni harga semalam 40 pound. Pelik betul harganya boleh turun ikut suka

dia aje. Lepas letak barang alat ganti, kami pun keluar pergi makan. Aku kata kat Chan, aku nak makan nasi arab sekali lagi sebelum balik Malaysia. Ok no problem Hj, Puas betul aku makanmalam tu, terserempak dengan pasangan suami isteri dari Malaysia yang mana isterinya sedang belajar di Manchester ambil Sikologi. Suami dia bekerja di Bank Negara dan ambil cuti tanpa gaji untuk ikut isteri. Suaminya kenal le kawan se ITM aku dulu bila aku menyebut nama kawanku tu. Habis makan, kami terus ke Hostel Jian Han. Chan nak jumpa
anak dia bagi duit lagi. Kemudian Chan cakap esok pagi sebelum bertolak dia datang lagi ke Hostel. Lepas borak kejap dengan anaknya, kami pun balik ke Hotel kami dan tidur menunggu esok untuk pulang ke Malaysia.

Pagi-pagi dah siap. Tinggal barang dulu dalam bilik dan terus pergi ke Hostel Jian Han. JIan Han pun dahsiap nak ke University untuk mendapat maklumat tentang kelasnya. Sambil berjalan ke Bus stop, diaorang dua beranak berborak dan nasihat demi nasihat Chan sampaikan pada anaknya. Bila bas sampai, Kami bersalaman dan kami pun mula bergerak untuk pulang ke Hotel. Kejap-kejap Chan tolehke belakang untukmelihat bas yang dinaiki oleh anaknya. Aku rasa mau sepuluh hingga lima belas kali dia toleh. Dah samapi di hotel baru aku cerita tentang dia toleh untuk melihat bas yang dah lama bergerak. DIa malu dan dia ingat aku tak Nampak. Heee... Heee aku kata, takpe lah. Kita bapa memang macam tu, sekadar nak bagi dia release.

Kami pun bergegas untuk pergi ke Airpot. Chan cadang nak bawa aku ke Stadium Manchester tapi akukata dah tak sempat. Rugi lah Hj dah sampai tak pergi. Betul aku kata tapi masa sudah tak sempat. Our flight toi Amsterdam pukul 1.10 dan kita kena ada di Airpot jam 11.30, sekarang sudahjam 10.30. Perjalanan ke Stadium pergi aje dah makan masa setengah jam. Kemudian dia akur. Sampai di Airport kami ronda-ronda tengok apa yang boleh dibeli sebagai cenderahati. Jam 12.45, semua penumpang di panggil untuk menaiki kapal terbang dan terus ke Amsterdam. Menunggu di Amsterdam lebih kurang lima jam cukup membosankan kerana tak boleh keluardari Airport. Sampai waktu terbang kami pun memulakan perjalanan balik ke Malaysia. Dalam kapalterbang, aku mula rasa nak demam semula di susuli dengan batuk dan selsema.

Nasib le siapa yang duduk di sebelahaku. Mereka mungkin akan berjangkit demam aku ni. Hampir 11 jam perjalanan kami pun selamat mendarat di KLIA Kuala Lumpur. Pada mulanya bergegas untuk ke Pejabat kerana ada mesyuarat yang perlu aku hadiri, tapi tak sempat dan dimaklumkan mesyuarat tersebut di tangguhkan pada 1hb Oktober. Aku terus balik ke rumah dan malam tu juga pergi ke Klinik untuk ambil ubat. Keesokannya dapat cuti dan rehat sehari dan terus bekerja pada hari kemudiannya.

Sedikit coretan pengalaman aku ke Manchester, England. Dah dua kali aku ke sana. Siapa sangka. Mungkin berpeluang ke tempat lain pula. Semoga ceria membaca coretanku ini.

1 comment:

1. Salam Haji..

Xsangka Haji ada rakan non-muslim yang rapat.. Saya dulu ada juga rakan non-muslim.. tapi lepas sekolah, masing2 hilang.. sbb masa zaman sekolah hp belum wujud untuk pelajar..

Satu contoh yang amat baik untuk dicontohi.. Semoga saya juga akan punya sifat seperti itu.. Orait, nak sambung kerja.. Semoga Haji sekeluarga sihat dan dilindungi-Nya..