Tuesday, January 5, 2010

HARI PERTAMA SEKOLAH - AZRAIE (a'ie)

Aku dan isteri berbincang status a'ie, samada nak hantar ke rumah Tok Wan (Abang Sabri) atau pun nak sekolahkan dia di tadika. Bincang punya bincang, bersetuju lah untuk hantar ke Pasti Ikhwan di Saujana 2. Bayaran pendaftaran telah dibuat berjumlah RM350 dan yuran bulanan RM80. Kira-kira tadika dimana yuran yang termurah di SU ni. Pada hari Sabtu, isteriku dan a'ie pergi ke PASTI Ikhwan untuk mengambil uniform sekolah tapi malang takde saiz. Semuanya besar belaka. Terpaksa tunggu untuk tempahan lain.

Pada hari pertama, aku mengambil tugas untuk menghantar dia ke sekolah. Dengan pakaian seluar JIM (sebutan pelat dia) dan baju kemeja T, agak awal aku bertolak dari rumah. Sampai di PASTI Ikhwan nampak masih belum dibuka. Aku mengambil keputusan berlegar-legar dahulu di kawasan SU, takut-takut a'ie bosan menunggu. Tapi bila dia perasaan kereta ku pergi ke arah kawasan rumah ku, dia mula bertanya "Nape ayah pusing rumah, kan adik nak sekolah". Aku tersenyum sambil ketawa kecil dan aku nyatakan kepada aku tertinggal barang untuk diambil.

Sampai di depan rumah dia tidak benarkan aku turun dari kereta untuk pastikan aku akan hantar dia semula ke sekolah. Terpaksa aku suruh afiq ambilkan di kerusi jati. Dia berasa lega bila melihat keretaku bergerak semula ke arah sekolahnya. Sampai di sekolah, lampu kelas telah dibuka dan aku terus menghantarnya berjumpa dengan guru yang bertugas.

Nampaknya hari pertama, reaksinya tenang dan begitu yakin untuk bersekolah. Aku terus salam dan ucapkan selamat tinggal kepadanya. Dia pelajar yang pertama sampai di sekolah pada hari pertama. Harap-harap dalam segala segi yang baik, biarlah dia juga orang menduduki tempat yang pertama. Amin.














No comments:

Post a Comment