Tuesday, December 1, 2009

TERBANG KE LONDON (21HB - 27HB NOV 2009)

Aku mengenali Kota London bila mana sewaktu zaman kanak-kanak ku. Itu pun jiran mengajak untuk bermain MONOPOLI. Permainan itu mengajar untuk kita membuat pelaburan di sesuatu lokasi yang terletak di Kota London seperti Mayfair, Oxford Street, Trafalgar Square dan lain-lain lagi. Sekadar bermain namun tidak pernah terlintas untuk ke sana. Ini kerana sepanjang pengetahuan aku semasa kecil, hanya mereka yang mempunyai kelebihan kepandaian akademik saja yang dapat menjejak kaki ke sana.

Itulah hakikat bahawa pemikiran manusia tidak dapat mengatasi kehendak PenciptaNya. Siapa sangka aku yang seadanya tetiba digerakkan oleh Allah S.W.T untuk pergi kesana bagi melihat kehebatan manusia di sana. Perancangan yang tidak dijangka, kawanku seperti biasa Chan ingin ke sana dengan tujuan untuk membawa anaknya melihat jalan-jalan sekitar kota London. Ini disebabkan tahun hadapan dia bercadang untuk menghantar anaknya melanjutkan pelajaran dalam bidang Mechanical Engineering. Sebenarmya dia memang hendak mengajak aku tapi takut-takut mengganggu waktu pekerjaanku. Namun bila aku memberi respon untuk ikut serta, terus dia bersetuju.

Aku mula mengambil tugas iaitu membeli tiket secara online melalui Air Asia.com. Katanya murah dan itulah sebabnya di antara dia memberitahu aku peluang untuk pergi ke London. Di samping itu, memandangkan perjalanan ke London hanya aku, Chan dan anaknya, beliau mencadangkan agar perjalanan itu lebih kepada yang ringkas dan bukan bermewah-mewahan. Jadi dia mencadangkan agar penginapan di London menggunakan Malaysia Hall London. Selain murah, makanan yang pastinya halal disamping masakan Malaysia. Dia betul-betul ambil berat tentang makanan yang aku boleh makan. Maklumlah tempat negara yang bukan Islam.

Sampai hari yang dirancangkan, aku bertolak kerumahnya. Waktu penerbangan ialah pada jam 3.40 petang dan kami sampai di Terminal LCCT Sepang jam 1.05 tengahari dengan menaiki bas. Sementara dia menukar wang GBP, aku pergi menunaikan solat zohor dan asar secara jamak.Selesai solat dan makan McD, kami masuk untuk mendapatkan tiket dan terus ke ruang menunggu. Tepat pada waktunya kapalterbang Air Asia X berlepas dan perjalanan mengambil masa selama 12 jam dengan menaiki Air Bus. Sepanjang dalam kapalterbang cukup membosankan.
Sampai di Lapangan Terbang Stansted, London jam 10.10 malam waktu England. Kelam Kabut Chan membeli tiket keretapi ke Kota London untuk mendaftar masuk ke Malaysia Hall. Walaupun aku telah memaklumkan kepaa pengurusan Malaysia Hall yang kami agak lewat sampai namun tiada maklumbalas dari pihak mereka. Dengan menaiki keretapi kesana dengan mengambilkira sesat di waktu malam, kami sampai jam 1.35 pagi di Malaysia Hall dan malangnya kami tidak dibenarkan masuk kerana waktu pendaftaran adalah pada jam 2.00 petang hingga jam 8.00 malam. Kami boleh menerima alasan tersebut tetapi cara petugas bercakap menyebabkan kami kurang selesa. Aku mula terfikir bahawa walaupun rakyat Malaysia yang bertugas di sana, budaya mereka telah terikut-ikut cara rakyat England. Selepas berbincang bertiga, pada awalnya kami bercadang berjalan-jalan di sekitar Bayswater sementara menunggu pagi, namun cuaca yang terlalu sejuk akhirnya kami menyewa satu bilik di Byron Hotel dengan kadar 50 pound dari jam 3.00 pagi hingga 7.00 pagi. Keesokan paginya kami minum di kantin Malaysia Hall dan bertemu dengan sepasang suami isteri. Beliau mengajak kami untuk ikut serta ke Wembley. Kami setuju untuk ikut serta Abang Mohd Azmi dan Kak Khadijah. Agak membosankan sesampai di sana, kami meminta izin untuk kembali lebih awal ke Kota London dengan alasan yang diberikan oleh Chan untuk membawa aku melihat persekitaran Kota London. Akhirnya sampai ke malam baru balik ke Malaysia Hall.

Di antara tempat yang dilawati ialah Madame Tussauds di mana tempat patung-patung pelakon ternama diukir. London Bridge dan semestinya gedung-gedung jualan. Penat bukan main sampai sakit kai dibuatnya.
Pada 23hb Nov 2009, bermula bertolak ke Cardiff untuk melawat pembekal alatganti Land Rover iaitu Bearmach. Sampai di sana jam 10 pagi. Perbincangan terus dibuat dan lawatan gudang simpanan alatganti. Pengurus Jualan Bearmach adalah seorang berbangsa Morocco bernama Muhammad Karbass. Yang pastinya walaupun dia beragama Islam, namun ianya hanya tinggal nama dan pengakuan secara lisan sahaja. Selesai perbincangan kami dihantar ke hotel IBIS di pekan Cardiff. Selepas pendaftaran masuk, kami terus berjalan di sekitar pekan. Pada pandangan aku, Cardiff adalah satu tempat yang tenang dan selesa untuk ditinggal.

Sehari di Cardiff, keesokan harinya pada 24hb Nov 2009, kami bertolak ke Craven Arms pula untuk lawatan kedua iaitu Britpart. Kawasan ini lebih ke dalam dan seolah-olah kawasan kampung. Suasana tenang dan lebih tenang dari Cardiff. Tidak ada gedung jualan. Malam tersebut, kami dapat melelapkan mata lebih awal kerana tidak ada aktiviti yang boleh dibuat. Di sini kami tinggal di Hotel Travelodge.

Seterusnya pada 25hb Nov 2009, bertolak pula ke Shrewsbury Didcot untuk satu lagi lawatan iaitu ke AllMakes 4 x 4 dan berakhir di Wolverhampton, Birmingham untuk melawat kedai second hand Land Rover dan balik ke London pada hari yang sama.

Pada 26hb Nov mula mencari cenderahati untuk isteri dan anak-anak. Kami ke Arsenal dahulu sebab Jian Han nak beli Jersey. Pergh satu jersey ajedekat RM400. Sebelum tu dia belia kasut adidas berharga RM500. Aku tak boleh ikut rentak mereka. Dapat datang ke London pun dah pun dikira hebat. Ibu mertua pulak tetiba nakkan batu untuk dibuat cincin. Mana nak cari kat London ni. Kalau kat Makkah boleh le. Beli cenderahati aje dah dekat Rm 600, terperanjat juga le. Tapi le bila tentu datang lagi ke London ni. Berjalan sampai ke malam. Letih betul.

Hari terakhir iaitu 27hb Nov 2009, selepas sarapan pagi kami mula berjalan lagi. Chan tak jemu membawa aku melawat ke merata tempat yang dia tahu. Selain Hard Rock Cafe London tenpat terakhir ialah Trafalgar Square. Kalau kat Malaysia macam Dataran Merdeka. Selesai berjalan, baru kami tergesa-gesa balik ke Malaysia Hall mengambil beg dan terus ke Stansted Airport untuk berlepas pulang ke Malaysia. Namun kalau orang bertanya nak gi lagi tak, aku akan jawab kalau di beri pilihan aku akan ke Makkah.