Tuesday, December 29, 2009

TAFAQUH FIDDEEN - AKTIVITI MASJID SAUJANA, SAUJANA UTAMA

Penghujung tahun semakin melabuhkan tirainya. Sehingga penghujung 31hb Disember 2009, bermacam-macam jawatankuasa dan penganjur ditubuhkan bagi menjalankan aktiviti untuk meraikan tahun baru 2010. Terpulanglah kepada penganjur untuk ummah ke aktiviti yang sihat atau pun tidak. Tempat pun yang disediakan hanya ada dua iaitu Syurga dan Neraka.

Alhamdulillah, aku dapat menghadiri buat kali pertama aktiviti ceramah yang dianjurkan oleh AJK baru Masjid Saujana, Saujana Utama. Malam tadi 29hb Dis 2009, program pertama di bawah Pakej Tafaquh Fiddeen ini dibuka dengan Forum Perdana. Bermula selepas solat maghrib dan berakhir pada 9.30 malam. Tajuk berkaitan dengan Maal Hijrah. Ahli Panel terdiri daripada Ust Ridzwan Nor (Penceramah Bebas) dan Ustaz Nor Hamzah manakala Moderatornya ialah Ust Taufik dari UIA. Program ini akan berterusan sehingga 3hb Jan 2010.
Penyampaian yang menarik. Kalau ikut kepada tajuknya, sudah bertahun-tahun aku mendengarnya. Perubahan pada diri aku slow juga. Kekadang rasa malu dengan Allah. Banyak rezeki yang diberikan tapi masih lagi liat nak buat kerja-kerja untuk memertabatkan agama.

Sedikit bicara Tafaquh Fiddeen yang dapat di simpan dalam ingatan ku. Diantaranya, Kenapa orang kafir marah Nabi berhijrah walaupun pada masa yang sama Nabi di tindas di bumi Makkah. Kalau nak difikirkan, jika nabi sekadar nak mengerjakan amal-amal ibadah dalam islam, seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji. Maka di bumi Makkah pahalanya berlipat kali ganda berbanding dengan Madinah. Semuanya boleh dibuat di Makkah dan tidak perlu kepada penghijrahan.
Tetapi penghijrahan yang dilakukan oleh Nabi yang paling utama adalah ianya merupakan perintah Allah S.W.T di mana ayat Al-Quran yang bermaksud: Mereka (manusia) itu merancang dan Allah juga merancang, maka perancangan Allah adalah sebaik-baik rancangan. Yang Kedua penghijrahan itu adalah bertujuan bukan sekadar berpindah tempat untuk mengamalkan ibadah tetapi lebih kepada memertabatkan agama Islam. Yang Ketiga, Untuk melaksanakan hijrah ini, ianya tidak terlepas dari niat yang betul dan pengorbanan (jihad). Yang Keempat, penghijrahan ini adalah merupakan strategi Nabi untuk menjadikan Madinah sebagai Pangkalan Kuasa dan Perkembangan Agama Islam. Ini kerana penduduk Madinah menerima Islam dan dari situ Nabi memulakan penghantaran utusan ke merata tempat untuk menyebarkan Agama Islam.

Setiap yang dilakukan mesti mempunyai halangan. Di antara halangan yang disebutkan oleh Ustaz ialah yang pertama Nafsu, Yang kedua Kejahilan dan yang Ketiga.....(Lupa), Inilah masalah aku yang tak bawak buku nota. Perasan boleh ingat semua.

Walaubagaimanapun, tak semua, dapat sikit dan catatkan dalam blog aku ini pun dah cukup baik buat diri ini. Mudah-mudahan anak-anak aku dapat menafaatkan blog aku ini.
Buat anak-anakku, Jadilah seperti disebutkan oleh Ustaz, Jadikanlah diri kita ini orang mencari (belajar) ilmu, jika tidak belajar jadi lah orang yang mendengar ilmu (ceramah), jika tidak jadilah orang yang sayang kepada orang yang suka kepada ilmu dan JANGANLAH JADIKAN diri kita dalam golongan yang tidak suka kepada semua di atas.


No comments:

Post a Comment