Sunday, July 19, 2009

Camping (Perkhemahan di Sg Calit, Raub Pahang (18hb – 19hb Julai 2009)

Jadual aku pada 18hb dan 19hb Julai 2009 sebenarnya telah ada iaitu 18hb Malam Sabtu, anak Dato’ Mail kahwin. Aku jumpa dia di majlis perkahwinan anak Hj Zakaria hari tu dia dah peringatkan kat aku jangan tak datang. Aku kata aku dah reply surat jawapan yang aku akan datang. Manakala pada 19hb Julai 2009 pula aku selaku Bendahari Surau patut hadir pada mesyuarat Agung Tahunan Surau yang ke enam yang mana laporan kewangan aku kononnya bermasalah pada pandangan Pemeriksa Kira-Kira. Tapi pada pandangan aku, akaun yang dikendalikan…. aku rasakan standardnya sama macam aku buat akaun sewaktu aku semester 1, belajar perakaunan di ITM. Takpe le tinggalkan cerita tu.

Jadi…. Tetiba aje partner aku ajak untuk join pergi camping dengan staf termasuk le adik ipar aku yang bekerja kat disitu. Dia pulak minta sangat buatkan Nasi Lemak kegemarannya. Tang ini yang aku pun tak suka sikap aku yang susah sangat nak menolak ajakan orang. Lebih-lebih lagi partner aku. So… aku pun minta jasa baik isteri ku buatkan. Harapkan aku memang apa pun tak gheti. Tapi hari Sabtu tu pulak isteri nak gi lawat Aiman di Ipoh untuk amik laporan kemajuan. Alhamdulillah, isteri aku sanggup tolong buatkan. Terima kasih isteri ku. Aku pulak pada hari Sabtu tu ada meeting BOD, mlm pulak Abang Asan kata si Pemeriksa kira-kira nak jumpa dan kawin anak Dato’ Mail dan esok AGM Surau. Pening aku dibuatnya serba tak kena. Mana satu nak di dahulukan.

Hari Sabtu tu aku pergi mtg BOD seperti dijadualkan. Ini tak boleh dielakkan kalau takde apa yang berat untuk menghalang aku. Tgh mtg, partner dah call berkali-kali. Katanya….U pegi kan. Aa’aah le aku jawap. Isteri ku dalam perjalanan dan SMS telah diterima darinya bg memaklumkan lokasinya. Alhamdulillah jam 11.30 isteri ku SMS katanya dah sampai rumah. Cepat betul kata ku. Kena saman le agaknya tu nanti.

Habis mtg jam 1.40 ptg, aku terus balik tanpa makan tengahari di Hotel. Sampai dirumah Angah dan Afiq dah siap. Kalau diorang berubah taknak pegi mungkin kuat jugak aku tak pergi. Partner SMS lagi sekali dgn ayat memancing dia….”I tunggu U, semua orang dah pegi. Emm… camne lagi nak ngelak, kena gak le pergi. Ingat nak hantar nasi lemak aje kat dia. Sampai di Bengkel aku nengok Isteri dan anak-anak dia dah ada dalam Land Rover. Alamak, muat ke aku cakap kat partner. Dia kata takpe boleh masuk. Lagi pun tak jauh katanya. Sungguh2 nampak dia nak ajak aku, walaupun memang sebenarnya tak selesa dengan bilangan penumpang sedia ada.

Bertolak dari bengkel jam 3.14 dan sampai jam 4.15 petang di tempat berkumpul. Dia dah sewa land rover untuk bawa kami ke tempat perkelahan. Aku ingatkan kat sungai-sungai macam di Ulu Yam dan macam biasa cadangan aku bila sampai di tempat lokasi aku akan call atau SMS isteri ku untuk maklumkan yang aku dan anak-anak dah sampai. Rupanya di puncak gunung dalam hutan. Lebih kurang setengah jam merentasi hutan baru sampai di lokasi.

Aku tengok signal hand phone takde. Abih le macamana aku nak call isteri aku. Aku sebenarnya bukanlah orang yang minat dengan perkhemahan ni. Banyak sesi perkhemahan yang aku turut serta sebelum ini memang membosankan. Tapi dah diajak maka tinggal jemputan majlis perkahwinan dan AGM Surau.

Pertama-tamanya bila aku melihat air terjun di situ, terdetik di dalam hati betapa besarnya kekuasaan Allah. Air yang turun dari atas gunung yang tidak tahu dari mana mencurah-curah tanpa henti. Kalau guna akal kita, air yang dicurah pasti akan habis tetapi sebaliknya air terjun itu tidak henti-henti. Segala kebesaran Allah boleh dilihat di persekitaran tetapi ramai manusia yang menikmati kebesaran Allah di situ lupa akan pemilik yang memberikan nikmat tersebut. Rata-rata aku lihat ramai yang lupa tanggungjawab mereka terhadap tuhannya. Kebosanan aku terserlah dengan aktiviti aku lebih banyak kepada tidur. Sesekali berborak dengan partner. Dia kata bagi happy staf. Memang aku ikuti aktiviti syarikat dan selalu dia buat outing dengan staf dia. Kira dia majikan yang perihatin. Makan aku kurangkan seperti biasa kerana aku tak selesa dengan tandas yang ada disitu. Waktu malam yang makin menelan siang, menyebabkan aku bertambah risau. Mana nak tahan sakit perut, sejuk yang amat sangat. Nak kencing malam dah tentu. Rasa nyesal ada jugak timbul pada ketika itu. Memang betul, malam tu tak pernah aku rasa begitu sejuk sekali hingga menggigil badan aku kesejukan. Beberapa kali aku terjaga. Kali terakhir jam 4.08 pagi pundi air ku mula nak keluarkan airnya. Alamak, kelam kabut dibuatnya. Aku kejut Afiq untuk temankan aku, Haram dia nak bangun.

Akhir sekali aku paksa dan beranikan diri ku untuk mengambil tindakan yang drastik. Emmm….. Aku… Afiq dan Angah saja yang tahu sehingga aku menulis coretan ini. Aku tak tau le lepas ni dia bercerita ke tidak dengan isteri dan anak perempuan ku.

Paling menyeronokkan waktu pulang telah tiba. Aku berkemas dan terus tunggu di kenderaan yang setia menunggu kami. Pertengahan jalan baru ada signal telefon dan berderetan anak kucing berbunyi menandakan kemasukan SMS. Aku nengok ada 25 terlepas panggilan dari rumah. Emmm aku kata pasti muncung ni. Jap-jap tu call masuk dari rumah dan suara isteri ku kedengaran dengan nada tak puashati. Aku diamkan saja. Atas land rover dengan jalan berliku-liku. Sampai dibawah aku bisik kat partner aku kena balik dulu walaupun dia kata nak bawak pergi makan dulu. Partner aku faham dan dia bagi kereta staf kepada aku untuk aku balik dulu.

Sampai dirumah….. camtu lah ceritanya. Kena beli nasik pattaya kat Maju Ahmad. Sekian. Penat betul. Tapi A’ie sebagai pengubat penat dengan keletahnya tak henti-henti.