Wednesday, September 16, 2009

OPS SIKAP VS H1N1

Sejak awal tahun 2009, seluruh dunia telah digemparkan dengan wabak H1N1 atau perkataan lain yang mudah difahami oleh rakyat Malaysia ialah Selesema Babi. Semua penduduk dunia begitu kaget sehinggakan tidak tahu bagaimana untuk menyelamatkan diri disebabkan penyebaran wabak ini dikatakan lebih teruk dan mudah dijangkiti berbanding dengan wabak AIDS.

Sewaktu wabak tersebut sedang berleluasa di Mexico, radio Malaysia sering membuat laporan kematian setiap hari dan berdoa agar wabak tersebut tidak sampai di bumi yang tercinta ini. Namun apabila Allah S.W.T mengkehendaki sesuatu perkara itu berlaku maka pasti ianya akan berlaku. Sehinggalah kes pertama direkodkan di Malaysia di mana seorang penumpang Air Asia yang baru pulang dari Australia di kesan membawa wabak tersebut. Maka mulai dari saat itu rakyat Malaysia mulai resah.

Laporan kematian tidak lagi menghitung rakyat Negara lain sebaliknya seorang demi seorang dilaporkan mati akibat H1N1 di merata negeri di dalam Malaysia. Di katakan penularan wabak ini begitu cepat sehinggakan pada coretan ini ditulis, sejumlah 77 kes kematian disahkan.

Namun di Malaysia juga, terdapat juga wabak yang mugkin sama tarafnya dengan H1N1 bila mana tiap kali Aidil Fitri menjelang tiba. Seperti biasa, rakyat Malaysia kurang peka terhadap wabak ini dan sehingga terpaksa Kerajaan dijadikan sebagai alat provokasi untuk menjadikan rakyat Malaysia fobia terhadapnya. Wabak yang dimaksudkan ialah OPS SIKAP. Kini OPS SIKAP telah mencapai usia yang ke 20 kali. Dalam usia sedemikan sepatutnya setiap insan harus menyayangi nyawanya tetapi bermula kempen pulang berhari raya di lancarkan maka bersusun senarai yang dilaporkan mengalaminya. Hari pertama di fahamkan meragut 13 nyawa manakala hari kedua 12 nyawa. Ini lebih dasyat dari H1N1. Siapakah patut disalahkan, samada individu atau pun provokasi dari media berkaitan dengan OPS SIKAP ini. Sekiranya bukan di bulan Ramadan atau menjelang Aidil Fitri atau mana-mana perayaan, tidak pula diadakan OPS SIKAP ini. Atau kerajaan patut mengenalkan pula satu OPS yang baru iaitu OPS SIKAP SEPANJANG HAYAT. Lebih menghairankan lagi lebih banyak berlaku kemalangan di kalangan umat Islam sepanjang perayaan aidil fitri berbanding perayaan-perayaan yang lain. Pelik sungguh. Jadi berhati-hati lah, jika kita resah dengan wabak H1N1 kita juga perlu berwaspada dengan wabak OPS SIKAP ini. Selamat berhari raya di kampong. Maaf Zahir Bathin.

No comments:

Post a Comment