Wednesday, September 2, 2009

RAMADHAN KALI INI – 1430H

Ramadahan kali ini, aku amat bersyukur dapat diketemukan lagi oleh Allah S.W.T dan dapat berpuasa dan bersahur dengan anak-anak dan isteriku. Berbanding dengan mereka yang telah Allah jemput sebelum bertemu dengan Ramadhan. Seperti Nenek saudara ku yang dikenali sebagai Nek Kamah, Ust Asri Rabbani dan baru-baru ini Tan Sri Jaffar Abdul, orang aku kenali yang pergi menyahut panggilan Ilahi.

Persoalannya, apakah setiap kali datang dan perginya Ramadhan tidak memberi apa-apa makna kepada kita. Tidakkah kita merasakan adanya peningkatan dari Ramadhan sebelum dan Ramadhan ketika ini. Tepuk dada tanya iman. Aku terasa amat kerdil bila membicarakan tentang peningkatan dalam mendekatkan diri kepada Allah. Ini kerana ada yang mengatakan peningkatan ini terletak sejauhmana perjuangan kita dalam sesuatu jemaah. Ada yang meletakkan penambahan pengibadatan kita kepada Allah. Ada yang macam-macam yang mengikut pandangan mereka. Namun demikian, bagi mengurangkan tekanan aku terhadap peningkatan ini, teringat aku firma Allah S.W.T di dalam Al-Quran, “Tidak Aku membebankan hambaku melainkan apa yang termampu olehnya.

Aku sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan diriku untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Biarlah hanya Allah yang menentukan samada aku mempunyai peningkatan dalam perkara tersebut. Pada pandangan mata kasar, ada lah sedikit peningkatan. Kerinduan beramal di Makkah dan Madinah sewaktu mengerjakan umrah yang lalu memberi semangat kepada ku untuk melakukan amalan dibulan Ramadan ini. Di antaranya berazam untuk khatam 30 juzuk Al-Quran, duduk disaf hadapan sewaktu Isyak dan Tarawikh, Qiam di malam hari. Yang lain-lainnya biarlah ia terpendam di dalam hati ini. Nanti bila lebih-lebih bercerita takut timbul riak pula. Namun dalam mengerjakan amal ibadah ini, tidak dinafikan terhadap halangan yang besar iaitu melawan hawa nafsu. Emmm… teruk dan jenuh jugak nak menghadapinya. Kalau ikut kata Ustaz yang bagi tazkirah disurau, nafsu ni merupakan anak murid syaitan. Itu sebab walaupun syaitan ditambat pada bulan Ramadan ini, Syaitan tak risau tinggalkan manusia kerana nafsu akan mengambilalih sewaktu ketiadaan Syaitan.

Fasa pertama bulan Ramadan telah berlalu, segala rahmat yang dijanjikan oleh Allah S.W.T pasti telah diberikan kepada hamba-hambaNya yang layak untuk menerimanya. Kini samapai ke fasa kedua iaitu fasa pengampunan dan seterusnya fasa ketiga iaitu kebebasan daripada api neraka. AKu berharap, puasa dan Ramadan kali ini, Allah telah menyenaraikan namaku sebagai salah seorang dari hambanya yang bakal menerima anugerah tersebut. Ya Allah, berikan rahmatmu ke atas diriku dan juga keluargaku seperti mana kau berikannya kepada hambamu yang layak menerimanya. Ya Allah, kau ampunilah dosa-dosaku yang lalu samada yang disengajakan atau pun yang tidak disengajakan, yang tersembunyi dan yang terang-terangan, sesungguhnNya kau lah sebaik pemberi pengampunan. Ya Allah kau bebaskan aku dan ahli keluarga dari api nerakamu. Sesungguhnya aku tidak layak untuk memasuki syurga mu dan juga tidak sanggup memasuki nerakamu. Ya Allah, bebasnya aku dari Api neraka Mu dan masuknya aku ke dalam syruga Mu adalah hanya disebabkan Ehsan Mu, maka janganlah walau sesaat sekalipun ehsan Mu, rahmat Mu terlepas dari tubuh badan ku ini Ya Allah. Amin Ya rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment